Mire figyeljünk a kemoterápia során, a koronavírus idején?

Kemoterápia koronavírus esetén

Sokakban felvetődik a kérdés, hogy mennyire javasolt a kemoterápia a koronavírus-fertőzés idején? A kezelés ugyanis nagyban legyengíti az immunrendszert, így a vírus veszélyt jelenthet a rákbetegek számára. Ugyanakkor a megfelelő terápia hiányában a beteg életkilátásai romolhatnak.

Komoly dilemma ez, de ebben az időszakban is kiemelten fontos az immunrendszer támogatása, a megelőzés, ami a még javában zajló influenzaszezon miatt is indokolt.

Tény, hogy a kemoterápia gyengíti az immunrendszert, így a koronavírus idején nagyobb veszély leselkedik a daganatos betegekre, ezért nekik még inkább elővigyázatosnak kell lenniük, és betartani a szükséges óvintézkedéseket. Kezelésüket illetően mindig az aktuális szakmai protokollok az irányadók, melyről kezelőorvosukon keresztül is tájékozódhatnak.

Koronavírus idején nagyobb veszély leselkedik a daganatos betegekre

A rák az életet veszélyeztető állapot, és megfelelő kezelés hiányában halálhoz vezethet. A probléma az, hogy a kemoterápiás gyógyszerek károsítják az egészséges fehérvérsejteket is, amelyek védik a szervezetet az olyan vírusok ellen is, mint például az új koronavírus. A kezelés abbahagyása ugyanakkor a rákkal élő embereket még további kockázatnak teheti ki. A helyzet még bonyolultabb, ha a kezelésnek része pl. csontvelő-átültetés, amely magában foglalja az immunrendszer legyengítését.

Mi történik akkor, ha a rákos betegek tesztje pozitív a COVID-19-re? Az ASCO American Society of Clinical Oncology) nyilatkozata szerint jelenleg nincs specifikus útmutatás a rákos betegek COVID-19 tesztelésére vonatkozóan. Felmerülhet a kérdés, hogy mit jelentene a pozitív COVID-19 diagnózis a kemoterápiás kezelést illetően? Hogy a betegeknek várniuk kell, amíg felgyógyulnak a koronavírus-fertőzésből, hogy folytathassák a kemoterápiát? A helyes válaszhoz sok szempontot kell figyelembe venni, fontos, hogy a döntésben mindig a kezelőorvos javaslata legyen az iránymutató.

Kik a legveszélyeztetettebbek?

A kemoterápia és a sugárkezelésre ideje alatt, majd azt követően nagy valószínűséggel gyengül le az immunrendszer. Ennek oka, hogy a terápiák az immunvédekezésben lényeges szerepet játszó fehérvérsejtek számának csökkenését idézhetik elő. Miután egy viszonylag új vírusról beszélünk, nem rendelkezünk vele kapcsolatban olyan ismertetekkel, amelyek kimondottan a rákbetegekre vonatkoznának, és jelenleg még koronavírus elleni oltás sem létezik.

A csökkent immunitású rákbetegeknél a koronavírus idején fokozott elővigyázatosságra van szükség, éppen ezért szigorúan be kell tartaniuk azokat a higiéniás tanácsokat, amelyek a vírusfertőzés kivédésével kapcsolatosak. Ha daganatos beteg hozzátartozói vagyunk, a védőmaszk viselése kiemelten fontos!

A folyamatban lévő koronavírus-járvány közepette számos rákos beteg egy sor dilemmával néz szembe, beleértve azt is, hogy továbbra is folytassa-e a kezelést. A daganat és a koronavírus miatti aggodalom fokozott lehet. Egyes rákos betegeknél nagyobb a veszélye annak, hogy súlyosan megbetegedjenek a COVID-19 vírus miatt, és az időseken kívül ők is a legkiszolgáltatottabbak közé tartoznak ebben a járványban.

Kiemelten érintettek azok az emberek, akiknél intenzív (radikális) sugárterápiával kezelik a tüdőrákot, akiknél csontvelő vagy őssejt-transzplantáció történt az elmúlt hat hónapban, akik immunszuppresszív gyógyszereket szednek, illetve akik leukémia, lymfoma vagy myeloma miatt a kezelés bármely szakaszában vannak. Mindezt súlyosbíthatják krónikus alapbetegségek, elsősorban amelyek a légzőrendszert, a keringési rendszert érintik.

Fontos tehát, hogy az orvos aktuálisan átnézze a kezelési tervet, mérlegelve azt, hogy megváltoztak-e kezelés kockázatai.

Óvintézkedések

A szakértők azt javasolják, hogy rákbetegként (és persze az egészséges emberként is) tartsuk be az általános óvintézkedéseket az új koronavírus terjedésének megakadályozására érdekében (ezek ajánlottak a szezonális influenza megelőzésére is):

• Körülbelül hat méteren belül kerüljük a szoros érintkezést a köhögéssel vagy más légúti tünetekkel rendelkező emberekkel.
  • Alaposan, legalább 20 másodpercig mossunk kezet szappannal és vízzel .
  • Használjunk alkohol alapú kéztisztítót, ha szappan és víz nem áll rendelkezésre.
  • Ne érintsünk meg a szemünket, az orrunkat és a szánkat.
  • Tisztítsa meg és fertőtlenítse a gyakran megérintett tárgyakat és felületeket egy háztartási tisztító spray-vel vagy törlőkendővel.
  • A boltban vásárolt termékek csomagolását töröljük át valamilyen fertőtlenítőszerrel, mielőtt a szekrénybe tennénk, a zöldségeket és gyümölcsöket pedig mossuk meg alaposan.
  • Az egészséges embereknek nem kell rendszeresen arcmaszkot viselniük a fertőzés megakadályozása érdekében, de a daganatos betegek számára kifejezetten javasolt.
  • Daganatellenes kezelések idején fertőzési forrás lehet a szájüreg, emiatt ajánlott a gyakori fogmosáson kívül az antibakteriális hatású szájvízzel történő öblítés.
  • Láz, köhögés és légzési nehézség esetén azonnal forduljunk orvoshoz.
  • Ha kemoterápiás gyógyszereket szedünk, győződjünk meg arról, hogy van-e belőle elég otthon, és lehetőség szerint rendelkezzünk egy hónapra elegendő tartalékkal.
  • Ha nem muszáj, ne utazzunk tömegközlekedési eszközzel, egyébként pedig a legjobb, ha otthon maradunk.

Fontos a szociális jólét fenntartása

A barátságok és a kapcsolatok fenntartása különösen nehéz lehet, ha a fertőzés kockázatának csökkentése érdekében fizikailag el kell távolodnunk másoktól. A barátok és a család fontos szerepet játszik a kezeléssel kapcsolatos nehéz és szorongásokkal teli időben. Hívjuk a barátokat és a családtagokat a lehető leggyakrabban, és tudassuk velük, hogy érezzük magunkat, hogy felajánlhassák a szükséges támogatást. A beszélgetésekhez korlátlanul használhatjuk a videokapcsolatot kínáló ingyenes csatornákat, felületeket.

Ahogy az egészséges, úgy a daganatos betegek kapcsán is rendkívül fontos az immunerősítés ebben az időszakban (kivéve az immunszupresszív kezelésben részesülőket), hiszen a legyengült immunrendszerrel rendelkező emberek nem képesek leküzdeni a vírust. Minden lehetséges módon meg kell próbálni a szervezet védekezőképességének megerősítését, beleértve a megfelelő táplálkozást, a testmozgást, a friss levegőn való tartózkodást, illetve egyes minőségi étrend-kiegészítők szedését.

A háziorvosokat nemrég a Kormányhivatal arra szólította fel, hogy írják össze azoknak a krónikus betegeknek a listáját, akik rendszeres kezelést igényelnek. Az ő ellátásuk kiemelt fontosságú, erre vonatkozó naprakész és hiteles információkat a https://koronavirus.gov.hu/ oldalon illetve a különböző szakmai portálokon találunk, míg a konkrét kezeléssel kapcsolatban egyeztessünk az onkológusunkkal.

A cikket lektorálta dr. Darnói Tibor

Források: